مساله بلوغ از نظر شرعی و حقوقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده عذرا انتخابیان
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 0
چکیده
این رساله شامل 5 بخش است . بخش اول: اختصاص به بررسی واژه بلوغ در علوم و شرع دارد. از آنجا که وصف بلوغ نشانه هایی دارد، در بخش دوم نشانه های بلوغ را در مذاهب فقهی بررسی نموده و فتاوی فقهای امامیه را بیان می داریم. بخش سوم: شامل بررسی جایگاه بلوغ در ادیان و جوامع و قوانین حقوقی می باشد. بخش چهارم، ویژگیهای دوران بلوغ بخش پنجم: با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه جوانان است و بررسی مسائل و ارزش نواجونی ضرورت دارد، در این بخش به این مهم پرداخته می شود. و در کوتاه سخن، در این رساله این موضوع بررسی شده است که: بلوغ امری تکوینی است و حقیقت آن پوشیده است که علائم بلوغ از آن پرده بر می دارد. از این رو در تمام ادیان و مذاهب و قوانین، برای بلوغ، سن تقریبی و متوسطی مطرح شده است و دین اسلام نیز که دینی جامع و کامل و جهانی است برای بلوغ - به ویژه بلوغ دختران که مورد بحث ماست - سنی عنوان کرده است . هر چند در قرآن تصریحی بر آن نشده و تعابیری چون بلوغ نکاح به کار رفته است لیکن در کلام معصومین علیهم السلام که مفسر قرآن و مبین قوانین شرعی بوده اند به 9 سالگی و 13 سالگی اشاره شده است . برخی از صاحب نظران، تعدد علائم بلوغ را از نوع تعدد شرط و وحدت جزا دانسته و اختلاف روایات در سن بلوغ را ناشی از این امر می دانند که بلوغ در افراد مختلف بر حسب شرایط ومتقضیات و مناطق، در سنین مختلف روی می دهد. گروه دیگر، اختلاف روایات را تعارض دانسته، از این گروه بعضی روایات 13 سال را ترجیح داده اند و بلوغ سنی دختر را 13 سال می دانند. اما مشهور فقها از متقدمین روایات 9 سال را برگزیده اند و روایات 13 سال را به خاطر اعراض و عمل نکردن مشهور حجت نمی دانند. در هر حال چنین به نظر می رسد که در زمان معصومین علیهم السلام دختران - به طور متوسط - در 9 سالگی به حد نکاح می رسیدند، حال باید بررسی شود که در حال حاضر، متوسط دختران در 9 سالگی از لحاظ رشد جسمی قابلیت نکاح را دارند یا خیر؟ این بحث نیاز به بررسی کارشناسی توسط متخصصین متعهد و فقهی عظام دارد ولی چون گهگاه دخترانی پس از 9 سال و قبل از 13 سالگی مورد تجاوز قرار می گیرند و براساس قانون جزای اسلامی، فرد متجاوز به دختر نابالغ رجم نمی شود، به نظر می رسد که سن 9 سال برای بلوغ دختر، به لحاظ صیانت و حفاظت از عفت و پاکدامنی وی بوده و به مصلحتش می باشد. از سوی دیگر چون رشد فکری نسبت به گذشته سریعتر و بیشتر است وجوب عباداتی که نیاز به تشخیص و تمییز دارد - مثل نماز - در این سن بعید نمی باشد مضافا که با انجام عبادات و پرهیز از محرمات ، از کودکی زمینه تربیت نسلی پاکدامن در وی فراهم می گردد و بدینوسیله محرومیت هایی که در دوران عادت دارد نیز جبران و ترمیم می شود. به هر حال این مسائل در این رساله بررسی می گردد.
منابع مشابه
مساله علت و مبداء از نظر هیدگر
مارتین هیدگر فیلسوف معاصر آلمانی، در مقابل مساله علیت که از کهن ترین مسایل متافیزیک است موضع و تفسیر خاصی دارد. در این مقاله کوشش شده نظر وی در این باره معرفی شود. اگر مقصود از اصل علیت معنای رایج آن در تاریخ مابعد الطبیعه بخصوص در دوره جدید است هیدگر بدان شیوه در مورد این اصل بحث نکرده است. هیدگر بحث علت و معلول را بخصوص در قرن هفده و هجده جدی تلقی نکرده و در عوض کوشش نموده از طریق این بحث به ...
متن کاملThe effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2
كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...
متن کاملThe Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملمساله علت و مبداء از نظر هیدگر
مارتین هیدگر فیلسوف معاصر آلمانی، در مقابل مساله علیت که از کهن ترین مسایل متافیزیک است موضع و تفسیر خاصی دارد. در این مقاله کوشش شده نظر وی در این باره معرفی شود. اگر مقصود از اصل علیت معنای رایج آن در تاریخ مابعد الطبیعه بخصوص در دوره جدید است هیدگر بدان شیوه در مورد این اصل بحث نکرده است. هیدگر بحث علت و معلول را بخصوص در قرن هفده و هجده جدی تلقی نکرده و در عوض کوشش نموده از طریق این بحث به ...
متن کاملدیپلماسی حقوقی و حل مساله هستهای ایران
دیپلماسی که به اندازه روابط بین دولتها قدمت دارد، هیچگاه به موضوعی خاص تعلق نداشته و به یک شکل مدلسازی نشده و همیشه مورد بحث محافل علمی حقوق و روابط بـینالمـلل بوده است. در این مقاله ما به نوعی نگاه جدید از دیپلماسی تحت عنوان دیپلماسی حقوقی اشاره خواهیم کرد و این سوال که آیا دیپلماسی حقوقی مسئله هستهای ایران را حل کرد یا خیر پاسخ داده خواهد شد. باید توجه داشت که دریک سیستم حقوق بینا...
متن کاملمبانی و ادله اعتبار شرعی شخصیت حقوقی
یکی از نیازهای حیاتی جوامع کنونی، اعتبار داشتن شخص حقوقی در کنار اشخاص حقیقی است. به رغم پذیرش اصل شخصیت حقوقی در منابع فقهی و وجود مصادیق آن در دوره تشریع و پیش از آن، در منابع فقه استدلالی گذشته، نگاه مستقلی به آن صورت نگرفته است و تنها در دوره معاصر و به دلیل گسترش نیاز به این تأسیس حقوقی، کموبیش مورد توجه قرار گرفته است. به اقتضای طبیعت مسائلی که تازه محل توجه و بحث شده و با توجه به آثار ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023